Gezond snoepen, kan dat? Ja dat kan! Hoewel snoep per definitie zoet is, en iets dat zoet is altijd suiker bevat, kun je wel snoepjes maken die geen toegevoegde geraffineerde suikers bevatten. Want fruit bevat immers van nature ook suiker, fruitsuiker. En een beetje suiker is helemaal niet zo verkeerd want het levert energie.

Maar goed, terug naar dat gezonde snoep dus. Ik kwam op Pinterest een aantal recepten tegen van lekkere tussendoortjes met fruit en gelatinepoeder. Dat is hier wat minder makkelijk te krijgen, dus ik ben aan de slag gegaan met gelatineblaadjes uit de supermarkt en kwam uiteindelijk tot onderstaand recept. Puur fruit, sap, een beetje honing en gelatine. Meer gaat er niet in!

Deze snoepjes zijn ideaal als tussendoortje in de lunchbox mee naar school. Maar ook voor jezelf is dit heerlijk als je wat te snoepen wilt. Je kunt met dit recept heel goed variëren en verschillende soorten fruit uitproberen. Alleen ananas en kiwi werken niet goed met gelatine. Je kunt zelfs extra’s als chiazaad toevoegen, hoewel ik ze zonder persoonlijk het lekkerste vind.

Ingrediënten:

ongeveer 300 gram fruit (ik heb diepvries bosvruchten gebruikt)
100 ml vruchtensap (kies sap dat je lekker vindt, vers geperste sinaasappelsap of appelsap uit de juicer)
6 blaadjes gelatine
2 eetlepels honing

Bereiding:

Week de blaadjes gelatine in ruim koud water. Pureer het fruit goed in een blender en giet dit in een pan.

gezond snoep pan

 

 

 

 

 

 

 

 

Doe de honing en het sap erbij en en breng al roerend aan de kook. Zet het vuur laag en voeg één voor één de blaadjes gelatine toe. Voeg de volgende pas toe als de eerste helemaal is opgelost. Laat nog een minuutje al roerende koken en doe dan het vuur uit. Giet met een juslepel de puree in vormpjes of giet de pan leeg in een ovenschaal bekleed met bakpapier.

gezond snoep vorm

 

 

 

 

 

 

 

 

Zet het geheel 2-3 uur in de koelkast. Daarna druk je de snoepjes zo uit het vormpje, of snijd je blokjes van de plak in de ovenschaal. Bewaar de snoepjes afgesloten in de koelkast, dan zijn ze zo’n twee weken houdbaar.

gezond snoep bosvruchten

 

 

 

 

 

 

 

 

TIP!

Als je moeite hebt met het snoep uit het vormpje te krijgen, zet het dan even een uurtje in de vriezer. Dan gaat het een stuk makkelijker.

Print Friendly, PDF & Email
Deel deze blogpost:
Facebook
Twitter
Pinterest
Google+
http://www.gezinoverdekook.nl/hoe-maak-je-gezonde-snoepjes/
SHARE