De R is weer (ruimschoots) in de maand en dat was van oudsher het teken om extra vitamines te slikken. De gedachte hier achter is heel simpel: vroeger was er geen constante aanvoer van groenten en fruit, waardoor er vooral in de wintermaanden een tekort aan vitamines in je lichaam kon ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan de zeelieden die wekenlang zonder verse groenten en fruit op zee leefden en scheurbuik kregen door een tekort aan vitamine C. Alle reden dus voor een extraatje en dan vooral vitamine C. Deze vitamine houdt je weerstand op peil en is een antioxidant. Krijg je er te weinig van binnen, dan word je vatbaarder voor infecties en dus sneller ziek. Daarnaast is vitamine C belangrijk bij de vorming van bindweefsel en zorgt het voor een goede ijzeropname in je lichaam. Je lichaam kan echter zelf geen vitamines aanmaken, je zal ze dus via je voeding binnen moeten krijgen. Maar moet je dan nu nog steeds vitaminepillen slikken als de r weer in de maand is of kan het ook anders?

Tegenwoordig is het zo dat alle vitamines goed bewaard blijven in groenten en fruit dat ingevroren of geconserveerd wordt. Daarnaast hebben we nu het hele jaar door aanvoer van verse groenten en fruit uit andere landen. Als je dus gevarieerd eet en zorgt dat je 2 ons groenten en twee stuks fruit per dag binnenkrijgt, hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken over een tekort aan vitamine C. Maar je kunt natuurlijk je inname wel een boost geven door voedingsmiddelen te kiezen die net even dat beetje extra bevatten. Een klein overzichtje van groenten en fruit die extreem veel vitamine C bevatten:

100 gram broccoli = 50% van de ADH
1 sinaasappel = 81% van de ADH
1 kiwi = 79% van de ADH
1 rode paprika = 160% van de ADH
100 gram spruitjes = 176% van de ADH

Ik zou zeggen…allemaal aan de spruitjes dus! Oké, ik beken, ik houd het bij 200 gram broccoli, dan ben ik ook al een heel eind 😉
Hoewel dit recept van Spruitjesstamppot met shoarma gaat hier wel goed naar binnen!

 

Print Friendly, PDF & Email
Deel deze blogpost:
Facebook
Twitter
Pinterest
Google+
http://www.gezinoverdekook.nl/de-r-is-in-de-maand-tijd-voor-vitamine-c/
SHARE