Tijdens de maaltijden zijn er een paar valkuilen waar we bijna allemaal in trappen. Zonder dat we het weten hebben we een aantal gewoontes die niet bijdragen aan onze gezondheid en die van onze kinderen. Dat gebeurt al als we staan te koken, maar ook als we als gezin aan tafel zitten.

Ik zal niet beweren dat ik deze fouten niet maak, of heb gemaakt, maar met een beetje meer inzicht maak je ook betere keuzes denk ik. Dus daarom heb ik een paar eye openers voor je op een rijtje gezet die mij in ieder geval geholpen hebben om gezonder en bewuster te eten. Misschien dat er ook voor jou een aantal herkenbare situaties tussen zitten, of misschien weet je er eentje die hier niet tussenstaat. Laat het me weten, dan zet ik hem er zeker bij.

Verborgen suikers

Er is de laatste tijd veel te doen over suiker in ons eten en dat is niet voor niets. Wanneer je je eigen pastasaus maakt voeg je geen suiker toe en zeker geen hele eetlepel. Toch zitten in veel kant en klaar producten grote hoeveelheden extra suiker. In de VS is onderzoek gedaan en er is gebleken dat volwassenen zo’n 22 theelepels suiker per dag binnenkrijgen en kinderen een schokkende hoeveelheid van 34 theelepels!

Oplossing: Lees alle etiketten! Zeker als suiker bij de eerste 5 ingrediënten genoemd wordt moeten er alarmbellen gaan rinkelen. Maak daarnaast zoveel mogelijk sauzen, marinades en vinaigrettes zelf. Dan weet je precies wat er in gaat en kun je de suiker achterwege laten.

Te grote porties

Ben je ook opgevoed met de regel dat je je bord leeg moet eten en dat het zonde is om dat restje weg te gooien? Dan ben je zeker niet de enige.  Maar wanneer je iedere avond meer eet dan je lichaam nodig heeft, zorgt dat er voor dat je weegschaal op de lange termijn meer gewicht gaat aangeven dan je lief is. .

Oplossing: Ik ben er beslist geen voorstander van om restjes weg te gooien, die kun je namelijk makkelijk invriezen of in een ander gerecht hergebruiken. Maar dat komt in een andere blogpost aan bod. Wil of kun je niet invriezen, zorg dan dat je weet hoeveel je familie eet en pas daar je recept op aan. Of geef een overgebleven maaltijd aan je alleenstaande buurman of buurvrouw, die is er misschien wel erg blij mee.

Extra eten tijdens het koken

Als je thuis komt uit je werk en je kruipt achter het fornuis, dan heb je vaak wel trek in iets. Je staat een heerlijke gezonde maaltijd klaar te maken, maar je snoept zelf alvast een stukje kaas en geeft je zoon of dochter ook even wat. En ongemerkt eet je dus weer wat extra’s.

Oplossing: Eet iets gezonds tijdens het koken, zoals wat snoeptomaatjes of komkommer. Dat kan niet zo heel veel kwaad. Ook een glas water kan het ergste hongergevoel wegnemen. En anders is het helaas toch een kwestie van geduld en beheersing. Kies in elk geval voor een maaltijd die je snel en makkelijk op tafel zet zoals gehaktballetjes in zoetzure saus. Of schaf een slowcooker aan en je kan direct aan tafel als je thuiskomt uit je werk.

Print Friendly, PDF & Email
Deel deze blogpost:
Facebook
Twitter
Pinterest
Google+
http://www.gezinoverdekook.nl/3-slechte-gewoontes-tijdens-het-eten-en-de-oplossing/
SHARE